26 грудня 2013 року на засіданні колегії Міністерства освіти і науки
розглянуто питання щодо підсумків апробації та моніторингових досліджень
якості підручників для загальноосвітніх навчальних закладів у 2011/2012
– 2012/2013 навчальних роках. Окрім того, підбито підсумки щодо
виконання державного замовлення на видання навчальної літератури в 2013
році та затвердження Переліку навчальної літератури, що може видаватись
за державним замовленням 2014 року.
Директор Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Олександр
Удод зазначив, що з метою вдосконалення якості навчальної літератури для
загальноосвітніх навчальних закладів Міністерством освіти і науки
України здійснюється її апробація та моніторингові дослідження.
«На розгляд колегії Міністерства освіти і науки України виносяться 171
назва підручників для учнів загальноосвітніх навчальних закладів, що
підлягали апробації та моніторинговим дослідженням. Серед яких: 94 назви
підручників для учнів 10-х класів загальноосвітніх навчальних закладів,
74 назви підручників для учнів 11-х класів, 3 назви підручників для 6-х
та 7-х класів. В апробації підручників брали участь більше 700 тис.
учнів старших класів загальноосвітніх навчальних закладів та вчителі,
які в них викладають, з усіх регіонів України, Автономної республіки
Крим, м. Києва та Севастополя», - повідомив Олександр Удод.
За його словами, моніторинг якості підручників для учнів 10-х та 11-х
класів загальноосвітніх навчальних закладів проведено на другому році
апробації: «Моніторингові дослідження проводилися шляхом опитування
трьох груп респондентів: учителів-предметників, які навчають учнів
10-11-х класів, старшокласників та їхніх батьків. Загалом під час
досліджень взяло участь близько 220 тис. респондентів: вчителі – 19 591
особа, учні 10-11-х класів – 100 627 особа, батьки учнів – 99 641
особа».
Директор ІІТЗО поінформував, що за результатами опитування вчителів, у
третині підручників порушено принцип оптимальності співвідношення та
доступності об’єму теоретично-наукового матеріалу із основ науки з
індивідуальними, розумовими, психологічними й віковими можливостями та
особливостями учнів. Теоретична навчальна інформація, на думку
респондентів, подається занадто складно для самостійного сприйняття
учнями. Респонденти вважають, що необхідно змінити наукове викладення
навчального матеріалу на науково-популярне.
Учителі пропонують доповнити підручники такими видами та формами
навчальних завдань, виконання яких дасть змогу заздалегідь готувати
старшокласників до процедури зовнішнього незалежного оцінювання
випускників.
Близько 80% проаналізованих підручників, на думку учасників досліджень,
потребують удосконалення ілюстрацій як складової методичного апарату
підручника. Респонденти вважають, що підручники нового покоління повинні
мати сучасний дизайн: методично виправдане розміщення матеріалу,
багатий ілюстративний ряд, лаконічність, наочність і системність у
викладі навчального матеріалу.
Усунення вищеназваних недоліків, на думку учасників моніторингового
дослідження, сприятиме підвищенню якості викладання та вивчення кожного
навчального предмета зокрема, а також якості шкільної освіти в цілому.
Окрім того, Олександр Удод повідомив про виконання державного замовлення на видання навчальної літератури в 2013 році.
За його словами, у межах коштів, передбачених Державним бюджетом
України на 2013 рік у сумі 243,2 млн. грн., здійснено видання: 103 назви
підручників для учнів 5-х класів загальноосвітніх навчальних закладів
загальним накладом 6 499 782 примірників; 75 назв підручників для учнів
3-х класів ЗНЗ загальним накладом 5 686 312 примірників; 3 назви
підручників для учнів професійно-технічних навчальних закладів загальним
накладом 74 478 примірників; 20 назв видань навчальної літератури серії
«Шкільна бібліотека» загальним накладом 356 360 примірників.
«Уперше 60 назв підручників видано для учнів спеціальних
загальноосвітніх навчальних закладів загальним накладом 62 667
примірників. Серед них – 11 назв підручників для сліпих дітей
рельєфно-крапковим шрифтом (шрифтом Брайля). Головний результат 2013
року – рекордна кількість назв підручників – 269 і накладом 12 млн
685,569 примірників. Державне замовлення виконано в повному обсязі», -
підсумував Олександр Удод.
|